En bilhandlare i Örebro säljer en fabriksny Peugeot 208 för 130 900 kr. Ett annat alternativ är privatleasing för 1899 kr per månad. Vad är egentligen billigast? Går det att ställa alternativen mot varandra?

Privatleasing är idag mycket populärt vilket till stor del beror på att många anser sig ”få mycket för lite”. Med andra ord att man betalar en relativt låg summa per månad för att få tillgång till en helt ny bil samt den service som ingår. Med utgångspunkt från de priser som en större återförsäljare av Peugeot i Örebro anger på sin hemsida kan alternativen ställas mot varandra.

Leasing av Peugeot

Någon kontantinsats behövs inte vilket därmed inte skapar någon räntekostnad eller amortering varje månad. Här ingår även service varje år samt 3 års nybilsgaranti. I leasingavtalet ingår 1500 eller 3000 mil beroende på vilket avtal som väljs. När leasingtiden är slut lämnas bilen åter. Det går alltså inte att köpa loss den. Avtalet löper på 36 månader. Privatleasing skulle alltså kosta 1899*36= ca 68 000 kr.

Köpa bil via privatleasing

I detta exempel förutsätts att ett privatlån tecknas för att betala bilen. Därmed kan hela bilens värde tecknas som lånesumma. Om 130 000 kr lånas och en effektiv ränta ges på 6,06 % innebär det en månadsbetalning på 3949 kr. Det är alltså betydligt högre än leasing men man få då komma ihåg att man även äger bilen som sedan kan säljas efter dessa 36 månader. Räntekostnaden blir ca 12 000 kr. Bilpriser.se anger att en bil tappar ca 50 % av dess värde (om den köps fabriksny) på 36 månader. Det innebär därmed att man får tillbaka ca 65 000 kr efter denna period. Total kostnad därmed 65 000 + 12 000 kr.

Service – Värdeminskning – Försäkring

De fördelar som bilhandlaren i Örebro nämner för privatleasing är:

Service ingår i kostnaden
Räkneexemplet ovan visar enbart på kostnaden över 36 månader. Men inte vad som ingår. Med privatleasing ingår service varje år vilket därmed innebär att det är en kostnad man undviker.

Försäkring ingår inte
Till dessa kostnader behöver försäkring läggas till. Vid köp av en helt ny bil brukar minst 3 års vagnskadegaranti ingår och det gäller även vid leasing. Så på denna punkt skiljer det sig inget.

Du behöver inte oroa dig
Detta är kanske den största skillnaden mellan privatleasing och ägande. Även en punkt som är svår att värdera. Hur mycket är det värt att slippa oroa sig för oväntade kostnaden på bilen? Samtidigt betyder inte leasing att inga andra kostnader alls kan uppkomma. När den lämnas tillbaka accepteras normalt slitage. Men anser de att något är trasigt utöver slitage kan det uppstå kostnader för dig som leasat bilen.