Återbäring via Försäkringar VS Återbäring vid shopping

Återbäring innebär i korthet att en konsument ”får tillbaka” pengar. Det finns en rad olika tillfällen som detta kan ske vid. Ofta förknippas det återbäring via cashbackshopping eller att man samlar poäng i kundklubbar. Men det finns även hos kundägda bolag. Det finns exempelvis försäkringsbolag som är kundägda vilket därmed innebär att återbäring ges till alla medlemmar.

Här ser vi på likheter och skillnader.

Vad krävs för att få återbäring?

Försäkringsbolaget

Du behöver vara kund och ha minst en försäkring tecknad hos försäkringsbolaget för att ta del av deras återbäring. Men det krävs även att bolaget får så stor vinst att återbäring kan delas ut. Först används delar av vinsten för planerade investeringar och om det sedan kvarstår kapital är det detta som delas ut.

Återbäringstjänster

Här behövs ett medlemskap som är gratis. Däremot finns likheten att man måste köpa något för att återbäring ska ges. Då det brukar finnas hundratals E-butiker anslutna till dessa tjänster är det alltså ett brett utbud på vad som kan köpas. Vid varje köp ges viss återbäring.

Vad avgör hur mycket återbäring som ges?

Försäkringsbolaget

Det som är avgörande är försäkringsbolagets vinst. Utan vinst ges ju ingen återbäring. Därutöver är det avgörande hur många försäkringar och dess totala premiebelopp som försäkringstagaren har. Ju mer man betalat in i premie desto större del får man av den totala potten som ska fördelas.

Cashback

Vid cashback är det också två faktorer som avgör. För det första hur stort belopp som man handlar för (delvis likhet med ovan). För det andra vilken procentsats som E-butiken ger.

En person som handlar för 10 000 kr och har cashback på 3% kommer därmed få tillbaka 300 kr. Är summan istället 5000 kr men bonusen 8% kommer 400 kr betalas ut.

Någon vinst krävs däremot inte hos företaget som erbjuder tjänsten för att cashback ska ges. Återbäringen är alltså enbart kopplad till de köp som personen genomför.

Vad är bäst?

Det blir egentligen fel att ställa dessa två vägar till återbäring mot varandra då de är uppbyggda på två helt olika sätt. Dessutom är det ena beroende på ett företags eventuella vinst medan andra bygger helt på individens shopping.

Rent ekonomiskt är det bästa att hela tiden söka det lägsta priset (förutsatt att inte kvalitén försämras) och därefter fokusera på eventuella rabatter eller cashback. Men självklart är det en fördel att få återbäring från olika håll.