Sagoy

Trendrum

Månad: mars 2017

Rätt väg till hälsa

Idag är det mycket prat om hälsa och om att leva hälsosamt. Det kan stressa oss alla och man kan få panik av att ta sig en chokladbit till helgen. Så ska det såklart inte vara, utan vi ska njuta av livet på de sätt som passar oss själva allra bäst.

Just att hitta de sätt som passar en själv allra bäst är svårt idag, eftersom vi blir matade med information om hur det ska vara och hur man ska träna, äta och leva. Att titta inåt och faktiskt bestämma sig för att man ska göra någonting för sin egen hälsa utifrån ens egna preferenser är därför av yttersta vikt för ett hälsosamt liv.

Vad gillar du?

Den första frågan man bör ställa sig är vad man tycker om för någonting. De flesta av oss tycker om både nyttig mat och träning på ett eller annat sätt. Det bästa är sedan att ta sin utgångspunkt i det man gillar och bygga vidare på det.

Istället för att tvinga sig iväg på träning som man inte tycker om, eller att tvinga sig själv att äta mat som man inte tycker om bara för att den är nyttig är inte en bra start. Det kommer bara att göra att man känner sig oinspirerad och att man mår dåligt och då är ju hela projektet meningslöst.

Våga testa nya saker!

När man ska hitta en väg till ett mer hälsosamt liv är det viktigt att man emellanåt vågar testa lite nya saker. Det kan handla om vad som helst, så det finns inga gränser egentligen.

Testa exempelvis ny mat och nya sätt att hålla kroppen aktiv när du är på semester i ett annat land, eller varför inte testa nya saker varje helg? Istället för att vara hemma och ta det lugnt kanske det skulle vara kul att åka till en vacker park eller skog i närheten av där du bor och promenera med en vän?

Om internet

Det talas om att barnen av idag knappast syns ute och det är faktiskt en stor skillnad från förr om man tänker efter. Deras intressen har mycket att göra med att stanna inne och använda sig av sin surfplatta eller sin telefon, men det är ju knappast deras fel att det blivit på det här viset! Då vi vuxna sitter med antingen telefon eller surfplatta i handen mest hela tiden och då många av oss även jobbar hemma framför en skärm så är det inte konstigt att barnen tror att det är framför en skärm man ska befinna sig när man kan.

Visst är det så att det numera går att lära sig mängder av spännande och viktiga saker genom spel och annat som man kan ladda ner, men att få rosor på kinderna naturligt är inte helt vanligt bland barnen idag.

En tidsfråga

Det är fortfarande lite tidigt för att avgöra vad det leder till då dessa generationer av barn inte blivit tillräckligt stora ännu för att vi ska kunna se effekterna och jämföra dem med äldre generationer, men det vi omtalade ovan gällande att barnen stannar inomhus i högre utsträckning idag kan vi vara överens om. Vad som följt av detta är spel som ska användas ute på ett aktivt sätt och det är ett bra sätt att acceptera utvecklingen för vad den är och göra det bästa av situationen istället för att bara se det som någonting negativt.

Vi får helt enkelt anpassa oss efter denna nya internet generation som växer upp med oss som föräldrar och se det som någonting positivt att det finns så mycket att lära även här. Idag börjar ju många barn både läsa och räkna snabbare med hjälp av spel än vad de äldre generationerna gjorde i skolan och det måste väl ändå ses som positivt!

Håll dig frisk såhär

Har du någonsin upplevt att du blir sjuk när du kommer ner i varv? Det är vanligt, precis som att man kan drabbas av huvudvärk på dagar då man får vila ut sig. Det detta har gemensamt är att kroppen har mer van vid att vara stressad, än att vara i balans. Man behöver inte vara läkare för att förstå att detta är osunt. Det finns mycket man kan göra i vardagen för att ta vara på sin hälsa. Det är trots allt det viktigaste du har. Det finns enkla sätt att ta hand om dig själv. Läs och lär!

Dra ner på ditt alkoholintag

Att dricka vin av och till är inte dåligt för din hälsa. Det kan till och med vara bra med ett glas vin då och då. Men glöm inte att alkohol faktiskt är dåligt för din hälsa. Det bryter ner kroppen vid större intag. Sätt en gräns för dig själv och håll den för att göra en vana hälsosammare.

Var snäll mot dig själv varje dag

Vi anstränger oss varje dag för andras skull. Det kan vara vår partner, vår familj, vår chef eller nära vän. Men hur ofta gör du något bara för din egen skull? Kanske köpa dig din favoritfika, eller ta dig tid att utöva din hobby? Det händer lätt att vi glömmer bort oss själva i vardagslivet. Genom att vara snäll mot dig själv lär du också tycka om dig själv. Det gör att du värderar dig själv mer och kan säga nej till orimliga krav på dig. Det får dig i balans i långa loppet.

Promenera varje dag

Underhåll kroppen genom att gå varje dag. Det bästa sättet att lyckas med detta är att gå till jobbet exempelvis. Det är rekommenderat att gå 10 000 steg per dag för att hålla igång kroppen på en sunt sätt. En annan genväg är att alltid ta trappor istället för hissen, eller att gå en busstation eller två på vägen hem.

Säg nej till socker

Stryk socker från din inköpslista eller från dina spontana mellanmål. Om du har ett sockerberoende är du inte ensam, men precis som andra beroenden är det inte bra för dig i längden. Genom att avvänja kroppen en vecka (vi säger inte att det är lätt) så får du en nystart i din kost, eftersom sockersuget till största del försvinner efter en vecka.

Ta ett steg i taget och lycka till!

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén